lauantai 9. heinäkuuta 2016

Ahvenanmaa

Tää postaus tuleekin sitten myöhässä... Yllättäen. Blogi on nyt omilla luvillaan pitänyt kesälomaa, ja voidaan siitä syyttää Novaa aka laturin syöjää. Toinen syy tämän postauksen myöhässä olemiseen on se, että minä lähdin iskälle ja jätin mun lomakuvat äitille! Fiksua, eiks?

AHVENANMAA 28.6-30.6.
Maarianhamina

28.6.
Kotoa lähdettiin noin klo 2, aamuyöllä. Sain nukuttua varmaan tunnin...
Autossa uni ei enää tullut, ja lähdettiin Kouvolasta kohti Turkua ja satamaa.
Parilla koiran pissityksellä ja aamupalan hakemistauolla selvittiin aamulla puoli seitsemäksi Turkuun. Autossa odottelu meni tosi nopeasti ja pian ajettiin suoraan laivan sisään.
Matka Turusta Maarianhaminaan kesti noin klo 8-13, en ole ihan varma. Maarianhaminassa ajeltiin autolla ympäri keskustaa ja käytiin kävelemässä satamassa. Kellon ollessa vähän vailla kolme, lähdettiin hotellille. Hotellilla nukuttiin päikkärit, ja kuuden aikoihin lähdettiin etsimään ruokapaikkaa. Matkan aikanahan meidän jokaisella ruokapaikalla piti olla terassi, koska Nova oli mukana. Ruoka oli hyvää, ja sen jälkeen lähdettiin ajelulle Maarianhaminan ulkopuolelle. Kiertelyn jälkeen päädyttiin Eckeröön ja sen lentokentälle, josta lähdettiin (kierrellen) takaisin hotellille.

29.6.
Mun puhelin simahti edellisenä iltapäivänä, joten keskiviikkona lähdettiin aamupalan jälkeen äidin kanssa keskustaan, ja jätettiin muut hotellille. Käytiin ensin pienessä (mutta tosi kalliissa!) vaatekaupassa, ja tulihan sieltä yksi juttu mukaan. Sitten mentiin puhelinliikkeeseen, jossa äiti selitti myyjälle jotain ruotsiksi (mun olisi varmaan pitäny ymmärtää mitä ne puhui...). Myyjä antoi mulle laturiin uuden johdon ja kappas, puhelin alkoi lataamaan normisti :D Pakatkaa laturit paremmin ku mä, älkääkä taittako niitä matkalaukkuun!
 Mun säätämisen jälkeen haettiin muu porukka mukaan ja lähdettiin ajamaan taas. Matkavideossa on tästä reissusta paljon matskua. Illalla käytiin syömässä, ja tällä kertaa olin tosi pettynyt omaan annokseen (videon hampurilainen). Söin siitä ranskalaiset ja siinä se. Käytiin sen jälkeen hakemassa ruokakaupasta iltapalaa (aka pähkinöitä mulle, joka en syönyt kunnolla)

30.6.
Aamupalan jälkeen ja pakkailun jälkeen jätettiin hotelli ja suunnattiin taas keskustaan koko porukalla. Osteltiin pari juttua, postikortteja yms. muuta sellaista ja käytiin syömässä jäätelöt/frozen jugurtit.

Sen jälkeen suunnattiin laivaan, ja matka oli taas noin viisi tuntia.
Illalla oltiin kotona ennen kahtatoista ja matka oli ohi!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Koiran kanssa matkustus Ahvenanmaalle oli oikeasti todella helppoa. Meillä oli auto mukana, joten oikeastaan matkustus ei ollut sen kummallisempaa. Laivassa Nova itki kun ei ihmiset "tajunneet", että tarvitsee päästä ulos pissalle. Niinku nurmikolle, daa. Loppujen lopuksi asiat tuli oikeaan paikkaan ja perille päästiin.

Koko matkan aikana Nova ei paljoa syönyt ruokaansa, eikä ole paljoa syönyt nyt kesällä muutenkaan. Hytissä ja hotellissa pentu nukkui ja osasi rauhoittua, eikä hotelliin tullut yhtäkään vahinkoa.

Stressaavaampaahan se on matkustaa pennun kanssa. Varsinkin, kun se ei osaa olla hotellissa tai hytissä yksin. Me jouduttiin Nova jättämään laivassa yksin, kun paluumatkalla oli buffetti. Se meni hyvin, tai ainakaan Nova ei huutanut kun kiirehdin takaisin hytille.

Novalla on passi, mutta mitään papereita ei näin Ahvenanmaan reissulla meiltä kysytty.