torstai 8. joulukuuta 2016

Joulukalenteri #8


FCI-RYHMIEN LEMPPARIT

Olen joskus aiemmin tehnyt Q&A yhteydessä lemppareita FCI-ryhmistä.
Ajattelin nyt tehdä aiheesta postausta perusteluiden kanssa. Tämä postaus tulee tosi myöhässä, pahoittelut siitä! Postaukseen kului aikaa paljon kauemmin kuin aiempiin, kun kuvien hankintaan näin vaivaa enemmän.

FCI 1 Lammas- ja karjakoirat

Australianpaimenkoira. Tässä rodussa mua miellyttää oikeastaan kaikki:luonne, energisyys ja ulkonäkö. Australianpaimenkoira voisi minulta vielä joskus löytyä.

[1]

[2]

FCI 2 Pinserit, snautserit, molossityyppiset ja sveitsinpaimenkoirat

Berninpaimenkoira. Novalla on pari bernikaveria ja ne ovat aivan ihania luonteeltaan. Berninpaimenkoira on myös ihanan kokoinen, mutta ei kuitenkaan minun mielestä liian iso.

[3]

FCI 3 Terrierit

Amerikankarvatonterrieri. Näistä olen lukenut paljon, ja kesällä Nova sai leikkiä useamman kanssa koirapuistossa. Vaikka karvattomassa koirassa on haasteensa, ja se on pieni, on se mielestäni erittäin kiinnostava rotu.

[4]






FCI 4 Mäyräkoirat

Mäyräkoirat ei ole mun juttu, enkä niistä sen enempää kirjoita.


FCI 5 Pystykorvat ja alkukantaiset koirat

Tämä luokka on mun ehdoton suosikki. Eniten pidän suomenlapinkoirasta, islanninlammaskoirasta ja samojedista.

Jos haaveeni pysyy samankaltaisena, eikä asiaan tule muuttujia, on minun seuraava koirani lappalainen. Siitä ei sitten tiedä, kuinka monta tusinaa vuotta tämän haaveen toteutumiseen menee. Näiden luonne on täyttä kultaa, vaikka lappalaisilla taitaa olla issikoiden kanssa pitkälti yhteistä haukkuminen ja sen herkkyys.

[5]

[5]


FCI 6 Ajavat ja jäljestävät koirat 

Dalmatiankoira. Näissä minua miellyttää luonne ja ulkonäkö. Dalmatialaisia olen tavannut pari, ja ne ovat olleet erittäin ystävällisiä ja rohkeita koiria. Itselleni en kuitenkaan dalmatialaista ottaisi, vaikkei se mahdottomuus olisi.


[6]


FCI 7 Kanakoirat

Punainen irlanninsetteri. En ole hirveästi näitä itse tavannut, mutta kuulemani mukaan ovat erittäin ystävällisiä ja ulkoäkö miellyttää minua myös kovasti.

[7]


FCI 8 Noutajat, ylösajavat koirat ja vesikoirat

Novascotiannoutaja


                                                                              [8]

FCI 9 Seurakoirat ja kääpiökoirat

Spanielit. Kääpiökoirista en pidä itse niinkään, mutta niihin tulee tutustuttua pakosti niiden yleisyydestä johtuen.

[9]

FCI 10 Vinttikoirat

Tämä ryhmä ei myöskään kiinnosta minua.

KUVAT:


[1] Sanna-Kaisa Kiviniemi
[2] Johanna Teurajärvi
[3] Ida Korpi
[4] Hanna Kangas
[5] Laura Vallenius
[6] Jenni Karhu
[7] Linda Suuronen
[8] Jaana Räisänen 
[9] wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vastaan vanhoihinkin postauksiin mahdollisimman nopeasti!